بازدید 21879
توصیه یک استراتژیست آمریکایی؛

«شوروی دوم» در خاورمیانه را چگونه زمین گیر کنیم!؟

این نیروهای جدید در دیرالزور چه کسانی هستند؟ بنا بر این گزارش، این نیروها شامل بخشی از نیروهای جدا شده از ارتش آزاد و همچنین باقی مانده های نیروهای القاعده و داعش در سوریه هستند که قرار است در قالب «شورای نظامی دیرالزور» فعالیت کنند. به نظر می رسد، واشنگتن قصد دارد با زنده نگاه داشتن گروه های مسلح در سوریه و درگیر نگه داشتن ایران در این کشور، سیاست زمین گیر کردن ایران در جنگ سوریه به مانند آنچه در افغانستان علیه شوروی انجام داد را دنبال کند.
کد خبر: ۷۷۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 17 February 2018

چندی پیش، ائتلاف ضد داعش رسما اعلام کرد به دنبال تشکیل یک نیروی «امنیتی مرزی» در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه با حضور سی هزار تن است.

به گزارش «تابناک»؛ اما پس از اعتراض شدید ترکیه، پنتاگون تا حدودی از اظهارات خود عقب ‌نشست و گفت: ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه را برای استقرار ثبات در منطقه آموزش می‌دهد، ولی با توجه به بودجه پیشنهادی در سال 2019 مبنی بر درخواست پنتاگون برای اختصاص یافتن 250 میلیون دلار به نیازهای امنیت مرزی برای مقابله با داعش در سوریه به نظر می‌رسد، هنوز پنتاگون به دنبال سرمایه‌گذاری در این گروه است.

با این حال و به رغم اینکه آمریکایی ها سعی در آموزش نیروهای جدیدی در سوریه به بهانه مبارزه با عناصر باقی مانده داعش دارند، خبرها حاکی از آن است که آمریکایی ها در حال ایجاد نیروی جدیدی در دیرالزور هستند.

در همین راستا، پایگاه آمریکایی«lewrockwell» به نقل از دو منبع خبری نوشته است، نیروهای «اتحاد دموکراتیک»(PYD) در حال عقب نشینی و خروج از دیرالزور و حرکت به سمت عفرین هستند و قرار است ائتلافی از نیروهای تندرو تحت عنوان «شورای نظامی دیرالزور» جایگزین نیروهای اتحاد دموکراتیک ـ که اکثر کرد هستند ـ تشکیل شود.

این نیروهای جدید در دیرالزور چه کسانی هستند؟ طبق این گزارش، این نیروها شامل بخشی از نیروهای جدا شده از ارتش آزاد و همچنین باقی مانده های نیروهای القاعده و داعش در سوریه هستند که قرار است در قالب «شورای نظامی دیرالزور» فعالیت کنند.

چگونه باید ایران را در سوریه به مانند شوروی در افغانستان زمین گیر کرد؟

پرسش مهم این است که آمریکا از تشکیل این نیروی جدید در دیرالزور چه اهدافی را دنبال می کند؟

هدف نخست: مقابله با نیروهای ارتش سوریه در کوتاه مدت: بدون شک یکی از عمده ترین وظایف این نیروها حمله به مواضع ارتش سوریه و جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری به سمت دیرالزور است. در واقع، از آنجایی که نیروهای کرد با توجه به وضعیت کنونی میدانی در سوریه و حملات ترکیه به عفرین نه قصد رویارویی با ارتش سوریه را دارند و نه توانایی آن را، به همین جهت شورای نظامی دیرالزور، نیرویی است که قرار است به نیابت آمریکا برای مقابله با پیشروی های ارتش سوریه و تسلط بر چاه های نفتی دیرالزور فعالیت کند. کما اینکه هفته گذشته نیز این نیروها با ارتش سوریه درگیر شدند.

هدف دوم: هدف دیگر از این تصمیم آمریکایی ها بلندمدت تر و راهبردی تر است و به نظر می رسد در راستای مقابله با نفوذ ایران و درگیر نگه داشتن آن در سوریه خواهد بود. در واقع، از آنجایی که تمامی نیروهای عمده مسلح و معارض شکست خورده و دچار فروپاشی شده اند، اکنون زمان آن رسیده که آمریکایی ها علاوه بر نیروهای کرد، نیروی جدیدی را در سوریه به وجود آورد تا ایران و محور مقاومت همچنان بخشی از نیرو و توان خود را برای مقابله با آن ها هزینه کنند.

در واقع به نظر می رسد، واشنگتن قصد دارد با زنده نگاه داشتن گروه های مسلح در سوریه و درگیر نگه داشتن ایران در این کشور، سیاست زمین گیر کردن ایران در جنگ سوریه به مانند آنچه در افغانستان علیه شوروی انجام داد را دنبال کند.

در همین زمینه، «کنث پولاک»، کارشناس اندیشکده اِمریکن اِنتپرایز و بروکینگز و یکی از نویسنده های گزارش مهم و ضد ایرانی «کدام راه به ایران» در آخرین یادداشت خود در مورد حضور ایران در سوریه، شفاف نوشته است: با توجه به شرایط فعلی، آمریکا باید مطمئن شود که ایران روند بازگشت آرامش به سوریه را کامل نکند، دشمنان ایران و متحدینش آموزش ببینند و مسلح شوند. ایران باید همچنان در سوریه خون بدهد. این استراتژی همان روش مقابله آمریکا در افغانستان با استفاده از مجاهدین در دهه 80 میلادی است.

بر اساس این استراتژی، ایران باید آنقدر در سوریه نگه داشته شود و هزینه کند تا به مانند شوروی که در افغانستان زمین گیر شد، گرفتار شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۳
با این فشار اقتصادی که بر دوش مردم ایران هست بخصوص قشر کم درامد وضیعف که اگر اینطور بخواد در سوریه هزینه کند وسالیان سال این جنگ داخلی سوریه ادامه داشته باشد واقعا سخته معلوم نیست اخرش هم به کجا ختم میشه
جامعه جهانی که این نیروهای جدید را هرگز به عنوان یک کشور نخواهد شناخت.پس باید آنها را به حال خود ول کرد و با حمایت نیروهای مخالف کردها عملیاتهای چریکی آنها بر علیه کردهای سوریه انجام دهند و ایران و روسیه به وقتش دخل آنها را بیاورد
همین اتفاق هم خواهد افتاد.شک نکنید!
ما همین الان هم چنین شده ایم و لازم نیست آمریکایی ها پول خود را برای چنین هدفی هدر دهند. در خاورمیانه درگیری ها آسان آغاز می شوند و دشوار پایان می یابند، و ما اکنون در سوریه و عراق و افغانستان و یمن و جاهای دیگری درگیر هستیم، ضمن اینکه حتی در صورت بازگشت آرامش به این کشورها باز هم باید در آنها هزینه های بازسازی را از جیب مبارکمان بدهیم تا این کشورها مثل میوه رسیده ای در دامن دشمنانمان نیافتند، و سرانجام پس از همه هزینه ها، حکومت هایی که وجهه مردمی و توان مدیریتی خود را کاملا از دست داده اند، یا به ناچار به ما پشت می کنند، یا به تدریج جای خود را به حکومت های میانه روتری می دهند که محترمانه عذر ما را بخواهند، شاید هم غیر محترمانه.!! همه هزینه های گزاف ایران در کشورهای همساه خود تنها نتیجه ای که تا کنون در بر داشته است، نارضایتی شدید داخلی بوده است، و حتی اندک قدردانی این کشورها را هم به همراه نداشته است، چنانکه آنها حتی به عهدنامه های گمرکی ساده خود با ایران نیز پایبند نیستند و قانونی را که بامداد تصویب می کنند، شامگاه برای ما آن را اجرایی می کنند!!! و بارها نمونه آن را دیدیم. فداکاری های ایران در کشورهای عربی دشمنی چند جانبه ای را سبب شده است. دشمنی مردم این کشورها با حکومت هایشان، دشمنی آنها با ایرانیان، رنجش شدید ایرانیان از مسولانشان و دامن زدن به نفرت پیشینه دار آنها از همسایگانشان. شب آبستن است تا چه زاید سحر!
نکته ای که هست اینه که درگیری شوروی در افغانستان در دهه 80 یکبار تجربه شده.در ضمن الان فقط ایران در سوریه درگیر نیست خود روسیه هم حضور دارد.روسیه هم حاضر نیست بعد از این همه هزینه در سوریه آن را دودستی تقدیم امریکا کند.اگر امریکا بخواهد سیاست زمین گیر کردن رو استفده کنه خود آمریکا هم درگیر این سیاست میشه.به هرحال این مطلب خودش از اهمیت زیادی برخورداره که قطعا محور روسیه ایران سوریه نیز به این قضایا اشراف دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
مطلقا اشتباه می کنید، روسیه از مداخله پشیومن شده، و به داره به دنبال راهی برای خروج می گرده.
يكى اين گزارشاتو به اطلاع مسولين برساند،مردم،
كه از قبل مى دانستند
وقت آن رسیده ایران با معارضین سوری وارد مذاکره شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
آینده سوریه را باید بسازیم مطابق با منافع ملی خودمان
متاسفانه ما ضربه پذیر هستیم .چون اقتصاد مولد ودرونزا نداریم.امریکا وعربستان وترکیه اقتصاد قویتر وذخیره ارزی بسیار بیشتری دارند.وهر چه جنک درسوریه طولانی تر شود ما اسیب بیشتری خواهیم دید..اول باید قوی میشدیم بعد به فکر نفوذ در منطقه وگرفتن حق وسهم تاریخی خودمی افتادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
ترکیه اقتصادش توخالی هست و میلیاردها به آمریکا بدهکاره، و هیپ پشتوانه صنعتی و یا منابع زمنی نداره، اما اقتصاد عربستان رو قبول دارم که خیلی قویه
شما خودتون ميگين بيشتر اين نيروها كورد هستن و باقيمانده داعش ! يعني بطور واضح ميگين كه كوردها داعش هستن . اين موضوع جديدي نيست ، همانطور كه تو خود ايران در حمله به مجلس همه تروريستها كورد داعشي بودند . پس نتيجه ميگيريم كه نبايد از تروريستهاي كورد حمايت كرد چون در آينده نزديك نيروهاي مقاومت بايد تروريستهاي كورد بجنگند .
امیدوارم مثل شورو در انتها تجریه نشیم
عجب تحلیل نابی.
شوروی دوم؟ چی زدی تابی؟
هدف چه مقابله کوتاه مدت با نیروهای سوری باشد و چه درگیر نگه داشتن ایران یا سهم خواهی اسرائیل و ترکیه تفاوتی ندارد ، مساله مهمتر اینست که جهنم سوریه به این زودی ها پایان نمی یابد و ویرانه هایش آباد نمی شود
و نشان دادن جریان زندگی در این مخروبه ها چیزی به جز ادامه ی همین بازی های سیاسی و تبلیغات رسانه ای نیست.
مهمترین مساله مردم سوریه هستند که تا چندین نسل زخم جنگ و آوارگی را به دوش می کشند.جنگ شوخی نیست.
همش به خاطر بی کفایتی و از دست دادن پایگاه مردمی بشار اسد بوده و لاغیر.دخالت داعش و آمریکا و روسیه و ایران و ... هم در هر کشور بی ثباتی طبیعی است مردمش چرا باید به همچنان پای این موجود بایستند.
ایران هزینه ی اصلی را در جنگ سوریه پرداخت کرده است ، درگیر نگه داشتن ایران هزینه جدی ایجاد نمی کند.
اما ادامه درگیری و تنش در هر کشوری ، ماهیگیری و موج و سواری را آسانتر می کند . هرچه طولانی تر ، بهتر
حتی روسیه که خارج شده است هنوز از مزایای حضورش بهرمند است و ماهی های درشت صید شده از جهنم گل آلودسوریه هنوز برایش جاری است. بده بستان های سیاسی در جنگ ها و دنیای کثیف پشت آن ، برای هر دولتی در ظاهر یک اسمی دارد و در باطن یک شکل دیگری.
آمریکا در ظاهر در جنگ های خاور میانه دلیل حضورش ، برگرداندن ثبات و از بین بردن گروههای تروریستی و در عمل حتی گاهی تقویت تروریست هاست. بقیه ملت های درگیر هم با توجه به استراتژی و منافع و تهدید ها اهدافی را دنبال می کنند و در ظاهر چیز دیگه ای برای مشروعیت بخشیدن به آن را به زبان می آورند ....هرچه درگیری بیشتر آب گل آلودتر
حضور نظامی ایران در سوریه و حمایت از اسد برای مشروعیت بخشیدن به آن ، برای کشور ما خیلی هم خوب بود و مزایای زیادی برایمان داشته است.اگر پشت اسد قایم نمی شدیم مزایاش بیشتر هم بود. اما برای کشور و مردم سوریه هرگز به جز برای شخص اسد.اصلاح طلب و اصولگرا هم ندارد ، همه از این منافع راضی اند ولی اگه به جای این یکی اون یکی اونجا بود فقط عناوین ظاهری کمی عوض میشدمنظورم مردم نیست بحث دولت هاست
حالا با این اوضاع خروج ایران برای هر دو بد است.و حمایت از اسد بدتر.
دیرخبردارشدید مطمئن باش که آمریکابا همکاری کشورهای عربی نظیرعربستان چنان هزینه های جنگ های نیابتی ایران راافزایش خواهندداد... راه پس داریم ونه راه پیش
. شوروی بخصوص در سالهای دهه شصت تا نود، آنقدر بر سیاستهای بازدارندگی مقابل آمریکا و سرمایه گذاری در بخش نظامی و هسته ای و فضایی و تلاش برای رسیدن به پیشرفتهای علمی همپای غرب و... مشغول شده بود که وضعیت داخلی و زندگی مردمش را به کلی فراموش کرده بود. برای مقامات شوروی مهم نبود که بخش قابل توجهی از مردمش در وضعیت مناسبی زندگی نمیکنند، بلکه مهم این بود که مثلا در کوبا نفوذ سیاسی و اقتصادی داشته باشند. برای مقامات شوروی مهم نبود که کشورشان حتی توانایی تولید یک اتوموبیل مناسب برای استفاده مردمش را نداشته باشد، بلکه مهم این بود که بتواند سلاحهایی تولید کند که آمریکا را به وحشت بیندازد یا مثلا فضانورد به فضا بفرستد و ایستگاه فضایی تاسیس کند تا به اصطلاح چیزی از آمریکا کم نیاورد. و همین غفلت بود که به همراه شیطنتهای آمریکا و متحدانش، سرانجام به فروپاشی شوروی منجر شد. ضمن اینکه شوروی در مقایسه با وضعیت امروز ما، از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار بود و اکثریت مردمش صاحب شغل و مسکن و درآمد بودند، حال با معیارهای آن زمان شوروی.
اگر مسئولین ما هرچه زودتر فکری برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور بکنند،بخصوص که امروز فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ماهواره و... کار دشمنان ما را به شدت تسهیل کرده است.
عقل حکم می کند از سوریه خارج شویم تا زمین گیر نشویم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
ما رو معمولا جو میگیره نه زمین
تابناک جان واقعا از شما نا امید شدم! من چند سال هست در بخش نظرات بارها و بارها این رو گفتم که آمریکا تجربه موفق زمین گیر کردن شوروی در افغانستان رو داره و با توجه به شکننده بودن وضعیت اقتصادی کشور ما باید خیلی مراقب باشیم اما شما بدون استثناء همه نظراتم رو سانسور کردید و طبق معمول بعد از چند سال و به واقعیت نزدیک شدن این تحلیلها؛ نظرات سانسوری خوانندگان خودتون رو به عنوان تحلیل خودتون راحت چاپ میکنید! این تحلیل های چند سطری و بدون نام رو اجازه بدین همین ما مردم در بخش نظرات بدیم و شما هم کمی منصفانه با ما برخورد کنید و بجایش خودتان بروید نظرات کارشناسی شده و تکمیلی رو از افراد شناسنامه دار چاپ کنید. با تشکر!
اینکه میگی نیروهای کرد توان مقابله با ارتش سوریه را ندارند خیلی حرف چرتیه. الان دومین نیروی بزرگ نظامی ناتو جلو کردها زمین گیر شده. بهتر تحلیلهای درستری ارائه بدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
تروریست محکوم به شکست هستند چون راه درست انتخاب نکرده اند
باز هم مثل همیشه تیتر با متن سازگار نیست.
کو گوش شنو؟
نیروهای سوری و مقاومت باید قبل از تثبیت چنین نیروهایی با عملیات غافلگیرانه و سریع و بدون درگیری با نیروهای «اتحاد دموکراتیک»(PYD)، نواحی تحت اشغال آنها را آزاد کنند تا به ابزاری در دست آمریکایی ها تبدیل نشود.
در شرایط کنونی نیروهای سوری با توجه به فشار نیروهای ترکیه به کردها، می توانند با کردها هم پیمان شوند.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
طبق روایات ما نباید در مرز سوربه ترکیه وعراق دخالت نظامی دخالت کنیم زیرا کشتار قرقیسا رخ می دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
خودت فهمیدی چی گفتی؟
از اولشم داستان داستان ایران بود اینقدر چاله واسه ایران میکنند که ایران مجبور بشه کلی پولشو اونجا هدر بده..!!!
لعنت به آمریکا و منافقان داخلی.
چرا آمریکا با شوروی مخالفت داشت؟ منشاء اصلی آن اعتقادات کمونیستی بود نه حضور شوروی در افغانستان. چنان که شوروی در نام و روی کرد به روسیه کنونی چرخش کرد و اینک پوتین با عربستان، آمریکا، اسراییل از یک سو و از سوی دیگر با ایران و سوریه و... ارتباطی داد و ستدی بدون هیچ منعی دارد. چرا حضور در افغانستان را بهانه می کنید؟
همان طور که کمونیسم در دنیا پاک سازی یا چرخش کرد، حتی کره شمالی با موشک پرانی هایش هم. اسلام تندرو هم این جبر را باید بپذیرد. یا باید چرخش عقلانی کرده، کشورهای دیگر را تحمل کنند و یا مانند افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، بحرین، مصر، لیبی، یمن و... تا نهایت بدبختی مردم تنزل کند. اسد با همسر انگلیسی و بی حجاب چگونه برای ریاست کشوری شیعی می تواند موجه باشد؟ اردیبهشت 97 هم تعیین تکلیف برجام است و دیگر برجام نه کارکرد اقتصادی و نه سیاسی خواهد داشت. آن وقت ایران بر سر دوراهی، سوریه ای شدن و یک دندگی تا از دست دادن مردم و یا هم چون ترکیه، جدا سازی حیطه نظام اجرایی- اداری از نظام دینی. راه سومی وجود ندارد. وضعیت فعلی کشور یادآور اواخر صدام نیست؟ که جمعی از کشورهای اروپایی و غربی یک پارچه آن کشور را محکوم می کردند؟
پاسخ ها
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
یک مشکل دیگر هم هست اونهم تمامیت خواهی کشورهای غربیه و به دنبال حداکثر منافع هستند.
واقعا جای تاسف داره
به نظر من رمز موفقیت کشورهای منطقه در مواجه با اقدامات ایذایی آمریکا متحد شدن است. اینکه غرب در تلاش است تا از راههای مختلف بین کشورهای منطقه تفرقه اندازد مشهود است و تنها در یک مورد این کشورها با هم متحد شدند و تنها در آن مورد خاص با قدرت و سرعت نقشه آمریکا و اسراییل را با شکست مواجه کردند و آن مسئله رفراندم تجزیه شمال عراق بود. در سایر مسائل نیز اگر کشورهای منطقه اتفاق نظر کامل و استراتژیک داشته باشند آنوقت می توان گفت آمریکا واقعا هیچ کاری بدون رضایت کشورهای منطقه نمی تواند انجام دهد.
با سلام
! دنیای امروز، دنیای غیر قابل پیش بینی است. هیچ یک از بازیگران منطقه ای و بین المللی نمی توانند هر برنامه ای که خواستند به سادگی پیاده بکنند. فرقی ندارد ایران باشد یا امریکا یا ترکیه یا اسرائیل یا ....

این طرح ممکنه تا حدی موفق بشود ولی نه صد در صد. به ه رحال نیروهای که تونستند سوریه را از دست دهها گروه تروریستی ازاد بکنند، بیکار نمی شینند
نباید خودمون ببازیم و فکر کنیم دیگه توان بازی در زمین از دست داده ایم. نه بر عکس توان ما الان نسبت به 5 سال پیش خیلی بیشت رو انها در مقام ضعف بیشتر.
هر بچه ای از اهداف روشن آمریکا و گروههای تروریستی کردی مطلع است. اونها فقط به دنبال تجزیه 4 کشور ایران ترکیه عراق و سوریه هستند. داعش هم در راستای همین هدف به وجود آمد ؟ ترکیه داره واقع بینانه عمل می کند.
واقعاً ایران رو در حد شوروی قوی دونستید که این عنوان رو زدید؟ آمریکا شوروی را زمین گیر کرد چه برسه به ایران.
تا زمانی که روحیه شهادت طلبی به همراه درایت و ذکاوت امثال سردار سلیمانی که واقعاً از جمله معتبرترین استراتژیست های نظامی المللی می باشد، و توکل به امداد الهی، جواب این مقاله به غربیها اینه: مکرو و مکر الله، واله خیر الماکرین. ان شاء الله پیروزی نزدیک است.
توی بازی ایران و سوریه تماشاگران زن سوری رو راه دادن ولی زنان خودمون رو نه ، و جالب تر اینکه همون زنان احترام حجاب رو هم نگه نداشتن اونوقت جوانان ما برای همین حرمین سوری در اون کشور چه خونهایی که ممیدن و یه نکته دیگه بعد از پایان جنگ خیلی محترمانه عذر ما رو میخان میگید نه آینده این رو نشون میده چطور که برادران کشورهای دیگه این کار رو با ما نکردن
زنگ خطر براى تجزيه ايران
از خودتون نام بد در تاريخ نزاريد
قدرتهای اقتصادی ،و نظامی ،جهان ،برای نظم نوین جهانی ،به یک مداخله گر نیاز داشتند ،که آنها را در اروپا یوگسلوی را انتخاب نمودند ،در آسیا ،ایران ،را ،ودر شرق دور کرهٔ شمالی را ،که بواسطه اینها چندین کشور نسبتا با ثبات ،و دارای اقتصاد متوسط ،ومردمانی قومی قبیله ای با مذاهب مختلف انتخاب نمودند ،برای اینکه عربستان بتواند از مهلکه به رهد ،بن سلمان اصلاحات اقتصادی ،وفرهنگی را آغاز کرده ،اما این زمینه ،وارد کردن ایشان به یک مناقشه بزرگ است ،که خوابهایی هم برای پاکستان دیده اند ،در تحلیلی حدود بیست سال دیدم که نوشته بود ،در نظم نوین جهانی ،مرزهای زمینی از میان میرود ،و بجای آن مرز های عقیدتی ،ومذهبی مستقر میگردد ،این بدان معنا میباشد که کشورهای قدر بدنبال ،سیاستهای پیش از جنگ اول جهانی هستند ،که چند کشور وجود داشت ،وباقی جزٔ بلوک محسوب میشدند ،در آن زمان ایران ،بصورت میان بلوکی بود ،که گاهی همراه با عثمانی ،برعلیه روسها ،وگاهی همراه روسها برعلیه عثمانی ،وزمانی در دامان فرانسه برای مقابله با روس ،وعثمانی ،وزمانی هم در دستان روباه پیر استعمار برای مقابله با روسها ،وعثمانیها ،وبد عهدی فرانسویها ،اکنون هم دنیا دارد به همان سمت میرود ،با این تفاوت که دو بازیگر جدید را هم وارد میدان نموده اند ‌،،چین ،و ،هندوستان ،، وتا زمان شروع نظم نوین ،با مسولین ایران بهمین گربه موش بازیها ادامه میدهند ،اما بعدا ،با توجه به منافع ،این چند کشور با ایران برخورد میشود ،با توجه به اینکه ایران از لحاظ توان نگهداری جمعیتی ،قادر به ادارهٔ ۸۰ میلیون نفر نیست که همین هم معضلی میشود برای ایران ؟،،،،،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر